-مسجد جمكران چه ارتباطي با حضرت مهدي (عج) دارد؟

(2925)
-شايعه اي است كه امسال در اصفهان زني به نام مليحه كه قاتل امام زمان 7خواهد بود, به دنيا آمده است , آيا درست است ؟

(1005)
-پاسخ درباره تفاوت مکتب تشیع واهل سنت درباره مهدی موعود چیست ؟(984)
-پاسخ درباره آیا عقیده به ظهور منجی درهمه ادیان وجود دارد؟(966)
-پاسخ درباره غیبت حضرت مهدی علیه السلام تاچه زمانی طول خواهد کشید ؟(953)
-در مورد اين كه گفته شده ياران واقعي امام زمان (عج) كساني هستند كه در زمان غيبت با مردم به گونهاي رفتار ميكنند كه به راحتي در جيب يكديگر دست كرده و از مال يكديگر استفاده ميكنند بدون اين كه ناراحت شوند، توضيح دهيد؟

(925)
-پاسخ درباره دلایل عقلی ونقلی زنده بودن امام زمان علیه السلام چیست؟(903)
-خواندن قرآن و هديه ثواب آن به يكي از ائمه اطهار(ع) و امام زمان(عج) درست است؟

(835)
-پاسخ درباره چرا امام مهدی علیه السلام درزمان غیبت کبری نایب خاص ندارد؟(812)
-پاسخ درباره مبانی کلامی مهدویت چیست ؟(773)
-1- نشانه هاي آخر الزمان كه كاملا روشن و آشكار هستند و تا بحال اتفاق افتاده چيست ؟(0)
-طبق احاديث در دورة آخر الزّمان چه افرادي در جامعه حكومت خواهند كرد و آن افراد در كدام ديار حاكمند؟

(0)
-آرماگدون كه غربيها به آن معتقدند يا دامن ميزنند چيست؟

(0)
-آيا كسي از فقها، و مراجع تقليد ارتباط خاص با امام زمان((عليه السلام)) دارند؟
(0)
-عدد اصحاب و ياران حضرت مهدي((عليه السلام)) چه تعدادي خواهد بود؟
(0)
-چرا امام دهم((عليه السلام)) را «هادي» و امام دوازدهم را «مهدي» لقب داده اند؟
(0)
-آيا اطلاعاتي در مورد نحوةزندگي ابا صالح (عج )و جود دارد اينكه چگونه زندگي مي كنند، تنهاست يا با خانواده اي زندگي ميكند خود را و خوراكش ر ازكجا تأمين ميكند يا از آسمان براي او ميرسد توضيح فرمائيد ؟(0)
-2-دعاها و انتظارات حضرت وليعصر ( عج ) از شيعيان چيست(0)
-1ـ براي ملاقات با امام عصر (عج) ما جوانان چه برنامه هايي و اعمالي را بايد رعايت كنيم و چگونه باشيم؟(0)
-- امام زمان (عج) چه كاره حضرت رضا« عليه السلام » مي شوند ؟(0)
-1- نشانه هاي آخر الزمان كه كاملا روشن و آشكار هستند و تا بحال اتفاق افتاده چيست ؟(0)
-طبق احاديث در دورة آخر الزّمان چه افرادي در جامعه حكومت خواهند كرد و آن افراد در كدام ديار حاكمند؟

(0)
-آرماگدون كه غربيها به آن معتقدند يا دامن ميزنند چيست؟

(0)
-آيا كسي از فقها، و مراجع تقليد ارتباط خاص با امام زمان((عليه السلام)) دارند؟
(0)
-عدد اصحاب و ياران حضرت مهدي((عليه السلام)) چه تعدادي خواهد بود؟
(0)
-چرا امام دهم((عليه السلام)) را «هادي» و امام دوازدهم را «مهدي» لقب داده اند؟
(0)
-آيا اطلاعاتي در مورد نحوةزندگي ابا صالح (عج )و جود دارد اينكه چگونه زندگي مي كنند، تنهاست يا با خانواده اي زندگي ميكند خود را و خوراكش ر ازكجا تأمين ميكند يا از آسمان براي او ميرسد توضيح فرمائيد ؟(0)
-2-دعاها و انتظارات حضرت وليعصر ( عج ) از شيعيان چيست(0)
-1ـ براي ملاقات با امام عصر (عج) ما جوانان چه برنامه هايي و اعمالي را بايد رعايت كنيم و چگونه باشيم؟(0)
-- امام زمان (عج) چه كاره حضرت رضا« عليه السلام » مي شوند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:53067 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

لياقت حضور در محضر امام زمان(ع) چه شرايطي دارد؟

تشرف به محضر پر فيض حضرت بقيه الله الاعظم(عج) آرزوي هر عاشق دلسوخته است. اگر تشرف در دوران غيبت كبري به محضر يوسف فاطمه امكان داشته باشد (چون عده اي معتقدند در دوران غيبت كبري ارتباط حضوري با حضرت امكان ندارد)[15] و حضرت ولي عصر صلاح بدانند (زيرا ممكن است كسي لياقت تشرف داشته باشد، ليكن حضرت مصلحت نداند و نقاب از چهرة غيبت بر ندارد) و شايد بتوان با به كار بستن راه هاي زير توفيق تشرف حاصل نمود:

الف ـ انجام وظايف دوره غيبت:

1ـ اطاعت از دستورهاي ديني و پرهيز از گناه و تقوا را سرلوحة زندگي قرار دادن، و عملي را بر خلاف رضاي خدا انجام ندادن. حضرت در اين زمينه ميفرمايد: هر يك از شما بايد به آنچه كه به وسيلة آن به دوستي ما نزديك ميشود، عمل كند و از آن چه موجب ناخشنودي و غضب ما ميشود، پرهيز نمايد.[16]

2ـ انتظار فرج؛ پيامبر(ص( فرمود: افضل اعمال امتم انتظار فرج است.[17]

3ـ دعا براي سلامتي و فرج حضرت (مثل دعاي فرج، ندبه و عهد).

4ـ صدقه براي حفظ وجود مبارك حضرت.

5ـ غمگين شدن به خاطر غيبت آن جناب.

6ـ انجام حج و عمره به نيابت حضرت.

7ـ برخاستن براي تعظيم به هنگام شنيدن اسم مبارك (قائم).

8ـ دعا براي خود كه از شرّ فتنه ها در امان باشيم.



9ـ استغاثه به آن جناب و استمداد از وجود نازنينش به هنگام گرفتاري ها.[18]

ب ـ عشق و محبت به حضرت حجت(عج):

راه اساسي تزكية نفس و طريق نيل به مكارم اخلاق و توفيق يافتن بر انجام واجبات و ترك محرّمات، محبت و دوستي حضرت ولي عصر(ع) است كه به مقتضاي من أحبّكم فقد أحبّ الله؛[19] هر كه شما را دوست دارد، خدا را دوست داشته است. حبّ او حبّ خدا است. هر چه مهر آن بزرگوار در دل انسان بيشتر شود، صفاي باطن و كمال معنوي اش فزون تر گردد. مسلماني كه گرفتار گناه و آلوده به رذايل اخلاقي است، قطعاً امام زمانش را چنان كه بايد و شايد دوست ندارد، زيرا اگر محبت محبوب در جان محبّ ريخت، اولين نشانه اش اطاعت از وي و پرهيز از ناخوشايندي هاي او است.

محبت از مقوله تشكيك و داراي مراتب و درجات مختلف است، شدت و ضعف دارد. چنان كه نور نيز اين گونه است. روشنايي يك شمع، نور برق، تابندگي خورشيد، همه نور هستند، اما يكي از ديگري قوي تر است. هر چه نور شديدتر باشد، محدودة بيشتري را روشن ميكند. محبت امام زمان(ع) نيز هر چه بيشتر در دل انسان پيدا شود،او را به مرحلة عالي تري از اخلاق و فضيلت ميرساند. بيشتر مردم گمان مي كنند كه واقعاً خدا و پيغمبر و اهل بيت عصمت و طهارت را دوست دارند، و به راستي به امام زمان شان محبت دارند، امّا اگر به عمق دل آنها بِرِسي و زواياي قلب شان را بنگري، مي يابي كه حبّ خدا و پيغمبر و ائمه(ع) سرپوشي است روي حبّ نفس و خود خواهي آنها؛ يعني چون خود را دوست دارند و مي خواهند خويشتن را از عذاب و گرفتاري برهانند و به بهشت و رفاه برسانند، خدا را عبادت مي كنند، به پيغمبر و اهل بيتش توسل مي جويند و سخن از مهر آنان ميگويند. البته اين خوب است و نتيجه بخش است، زيرا خداي مهربان و حضرات معصومين(ع) بزرگوارند و به همين محبت هم پاسخ مي دهند، ولي محبت واقعي، دوستي كامل عيار و حقيقي نشانه اش اين است كه محبّ خود را براي محبوب بخواهد و جان خويش را فداي او سازد، نه آن كه او را براي خود بخواهد و وسيلة رسيدن به منافع خويش قرار دهد. بيماري كه در بستر افتاده و پزشك معالج را بر بالين خود مي بيند، احساس ميكند طبيب را دوست دارد و به او علاقه مند است، اما اين، دوستي واقعي به پزشك نيست و در حقيقت دوستي خود است؛ يعني مريض بر اساس غريزة حبّ ذات ، به سلامتي خويش علاقه مند است، از اين رو احساس ميكند پزشك را كه وسيلة درمان او است، دوست دارد. پس در واقع وسيلة معالجه و بازيافتن سلامت خويش را دوست دارد، نه طيب را.

آنها كه ادعاي محبت به امام عصر(ع) دارند و خود را دوستدار آن وجود مبارك مي دانند، بايد انگيزة دوست داشتن را در خود بيابند.

اگر ديدند مهر و محبت حقيقي حضرتش در دل شان خيمه زده، بدانند كه توفيق بزرگي نصيبشان شده است.[20]

با توجه به كلامي از مولاي متقيان امير مؤمنان علي(ع) فرق عبادت واقعي و عشق حقيقي روشن ميشود. حضرت به سلاحت قدس خدا عرضه ميدارد: خدايا، تو را به خاطر ترس از آتش يا براي رسيدن به بهشت عبادت نمي كنم، بلكه تو را شايسته و لايق عبادت و پرستش يافتم.[21]

تمثيل سعدي در مورد عشق و محبت حقيقي و مجازي:

چه عالي آورده است سعدي اين داستان را! از عشق هاي تمثيلي عشق سلطان محمود و اياز است. ميگويد به سلطان محمود عيب مي گرفتند كه آخر اين اياز چه حسني دارد؟ چه زيبايي دارد؟ اين كه شكل و قيافه ندارد. چرا اين قدر نسبت به او عشق و محبت ميورزي؟! سلطان محمود مي خواست يك وقتي عملاً نشان بدهد كه چرا چنين است و بندة واقعي و خالص او است كه مرا به خاطر خودم دوست مي دارد. سعدي در بوستان ميگويد:

يكي خُــرده بر شــاه غزنين گرفت كه حسني ندارداياز اي شگفــت

گلــي را كه نه رنگ باشد نه بو دريـغ اســت ســوداي بلبـل بر او

به محمود گفت اين حكايت كسي بپيچيد ز انديشــه بر خود بســـي

كه عشقمن اي خواجه بر خوي اوست

نـه بـر قـد و بـالاي دلـجـوي اوست

شنيدم كه در تنگناي شتر بيفتاد و بشكست صندوق دُر

ميگويد در يك سفري كه مي رفت، دستور داد عمداً بارها را شل ببندند و به يك درّه اي كه مي رسند، آن جا تعمداً صندوق جواهرات را از روي شتر بيندازند كه اين صندوق بشكند و دُرّ و مرجان و جواهر قيمتي ته درّه بريزد.

به يغما ملك آستين بر فشاند وز آن جا به تعجيل مركب براند

گفت هر كه هر چه برداشت، مال خودش. اين را گفت و به اسبش شلاق زد و رفت.

سواران پي دُرّ و مرجان شدند زسلطان به يغما پريشان شدند

يك چنين يغمايي را اعلام كردند، همه ريختند ته درّه كه يك گوهر قيمتي به دست آورند.

نماند از وشاقان گردن فراز كسي در قفاي ملك جز اياز

يك وقت سلطان محمود نگاه كرد پشت سرش. ديد فقط يك نفر مانده و او اياز است. همه رفتند سراغ نعمت.

بگفتا كه از سنبلت پيچ پيچ زيغما چه آورده اي؟ گفت هيچ

من اندر قفاي تو مي تاختم زخدمت به نعمــت نپـرداختم

من خدمت را بر نعمت ترجيح دادم. تا اينجا مَثَل بود. سعدي به اين جا كه مي رسد، گريزش را مي زند و ميگويد: خلاف طريقت بود كه اوليا تمنّا كنند از خدا جز خدا.

گر از دوست چشمت به احسان او است تو در بند خويشي، نه در بند دوست1[22]

محبت حقيقي اين است. پس راز بزرگ تشرف در دوران غيبت به محضرت حضرت ولي عصر (عج) همين يك كلمه است: محبت حقيقي. بايد شوق شديد پيدا كرد و دوستي واقعي به دست آورد تا به وصال يار رسيد و از فيض محضر پربركتش بهره مند شد، زيرا محبت واقعي منشأ قرب روحي مي شود، و نزديك شدن روحي، موجب ديدار محبوب مي گردد.

پروردگارا، به همة ما توفيق محبت واقعي و ديدار جمال دل آراي صاحب العصر والزمان را عنايت فرما!

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.